Slik fører du opp nøkkelkompetanse på CV
Selv om det høres nokså enkelt ut å liste opp sin egen nøkkelkompetanse på CV, kan det likevel være vanskelig å kun få med seg kjernen av det du kan på noen få linjer. I denne artikkelen skal du derfor få noen knallgode tips til hva du bør ha med og hvordan du bør legge det frem.
Når du skriver CV bør du ha i bakhodet at arbeidsgiveren, HR representanten eller hodejegeren som har CVen din foran seg, har enormt dårlig tid. Hun eller han bruker cirka 7 sekunder på å vurdere om du er en verdig kandidat. 7 sekunder! Det er ikke lenge. Derfor er det lurt å liste opp nøkkelkvalifikasjonene dine eller nøkkelkompetansen din høyt oppe på CV
Les også: Åpen søknad – Slik skriver du den
PÅ JAKT ETTER NY JOBB?
Gjør det enkelt! Last ned CV PAKKEN!
Du vil at den viktigste informasjonen om deg skal leses først. Derfor kan du plassere feltet for nøkkelkompetanse øverst på CVen din, rett under personalia, der du skriver navnet ditt og kontaktinformasjon. Dette avsnittet er din salgsplakat – din «heis-pitch» om du vil – så gjør deg flid og bruk avsnittet til din fordel.
Poenget med nøkkelkvalifikasjonene er å understreke det som gjør deg til en høyst aktuell kandidat for jobben. Desto lengre nede informasjonen er på siden desto større sjanse er det for at dette ikke blir lest.
Og du? Å ha en viss bevissthet rundt din kjernekompetanse vil du også få bruk for til intervjuet når den tid kommer.
Hva menes med nøkkelkompetanse eller nøkkelkvalifikasjoner?
Jo, det er styrkene dine, de erfaringene, den kunnskapen og evnene du har som kan være av verdi hos arbeidsgiver. Og her er det viktig å ikke liste opp hva som helst av positive adjektiv, men tenke seg nøye igjennom og gjerne skreddersy nøkkelkompetansen til stillingen du søker.
En gjennomgående tabbe er å føre opp «Effektiv, omgjengelig, resultatorientert» uten å forklare hva det er som gjør deg effektiv, omgjengelig og resultatorientert. Klart dette er positive beskrivelser, men det sier ikke så mye om hvilke resultater du har oppnådd, hvordan du er effektiv eller hva det er som gjør deg omgjengelig. Du ønsker å framstå unik og spesielt godt egnet til stillingen du søker. Derfor må du overbevise med argumenter som viser hvordan nettopp du skiller deg ut. Hva er det som gjør nettopp deg kvalifisert?
Si at du skal søke stilling som lærer på videregående skole. Du tenker igjennom hvilke egenskaper og hvilken kompetanse du har som lærer og skriver noe sånn som:
- Positiv, omgjengelig og kunnskapsrik
- Flink med elever
- Strukturert og organisert
Det tar seg vel godt ut, gjør det ikke? Joda, det er greit nok det, men dette er slik 90% av søkerne sette opp sine nøkkelkvalifikasjoner. Vil du ikke heller skille deg ut og fange oppmerksomheten til arbeidsgiver med en gang? På andre sekundet! Så hvordan kan du få frem de samme egenskapene, men på en mer dokumentert og spesifisert måte:
Hva om du i stedet skriver nøkkelkompetansen din slik:
-2 års pedagogisk utdannelse
-3 års undervisningserfaring som norsk- og mattelærer på sjette trinn i barneskolen
-Evne til å se individuelle behov hos elevene og tilpasse undervisningen
-Implementert rapportsystem på forrige arbeidsplass som reduserte rapporteringstid med 30%
Ser du forskjellen? Dersom det var din oppgave å ansette noen, hvilken CV ville du da vurdert dersom det stod mellom de to eksemplene over?
Derfor er det ikke bare viktig at du har med nøkkelkunnskapen din, men også h du formulerer deg.
PÅ JAKT ETTER NY JOBB?
Gjør det enkelt! Last ned CV PAKKEN!
Hvordan gjør jeg det: Nøkkelkvalifikasjoner eksempel
Under personalia og kontaktinformasjon skriver du «Nøkkelkompetanse eller Nøkkelkvalifikasjoner». Bruk gjerne kulepunkter til å illustrere en oppsummeringsliste og ha med mellom fire til syv setninger som beskriver, illustrerer og dokumenterer dine beste egenskaper. For eksempel:
- 20 års erfaring fra håndverksfaget som prosjektleder
- Sykefraværet gikk ned 30% under mitt lederskap
- Kåret til månedens ansatt tre måneder på rad
Hva fører jeg opp under nøkkelkompetanse?
Begynn med å kartlegge din kompetanse. Tenk igjennom hvilke tilbakemeldinger du har fått fra kolleger og arbeidsgivere eller les igjennom attester du har mottatt. Er det noen prosjekter du har fått skryt for? Hvilke arbeidsoppgaver har du mye erfaring med? Hvor mange års erfaring har du innenfor et spesielt felt? Er det noe du har kompetanse på som du vet ikke så mange andre har? Gjør deg noen tanker og lag en liten stikkordsliste før du trekker ut konkrete punkt å ha med under «nøkkelkvalifikasjoner».
Vær kort og konsis når du fører opp din nøkkelkompetanse. Detaljene kan du spare på til jobbsøknaden hvor du kan gå mer i dybden og utbrodere kompetansen din. Likevel kan det være lurt å vise til eksempler i korte trekk, noe du har oppnådd eller gjort. For eksempel: – Økte salget i min avdeling med 20% i løpet av 2 måneder eller
-Nylig fullført Master i Internasjonal business.
Slik kan et oppsett på nøkkelkvalifikasjoner se ut:
NØKKELKVALIFIKASJONER
- Utdanning/Grad/Fagfelt eller spesialisering som kvalifiserer deg til stillingen
- Antall år med erfaring innen forbi ditt felt og som er relevant til stillingen du søker
- Programvare du er ekspert i, arbeidsmetoder du bruker eller andre verktøy du benytter for å oppnå gode resultater
- Kjernekompetanse som samsvarer med det som arbeidsgiver etterlyser, for eksempel grafisk design, teknisk ledelse, 5 års erfaring med Adobe Illustrator
- Dine personlige ferdigheter
Unngå å starte setningene med «Jeg er eller jeg har». Bruk stikkordsform for å holde det så presist og kort, men likevel så informativt som mulig.
Uerfaren? Null problem
Men hva om du ikke har tatt master eller har 5 års erfaring som leder? Dersom du er en ung arbeidssøker med lite erfaring kan det sikkert virke umulig å liste opp gode nøkkelkvalifikasjoner. Ingen grunn til panikk. Ta utgangspunkt i der du er. Det er ikke slik at du MÅ ha høy utdannelse eller vært på arbeidsmarkedet i et tiår for å kunne vise til solid kompetanse.
Kanskje har du noen frivillighetsverv som kan illustrere din iniativrike side? Eller en innsamlingsaksjon du har startet for å samle inn penger til en god sak? Mulig du har gjennomført et prosjekt under studietiden eller på skolen som du kan vise til hvis du er helt fersk? Fremhev elementer fra utdannelsen din og list opp dine gode egenskaper som gjør deg til en egnet kandidat. Belys kompetansen du besitter i stedet for å fokusere på alt du ikke kan. Tenk på alt du har oppnådd som kan ha en positiv effekt på arbeidsgiver og skriv det opp.
Unngå å vær for generell når du er nyutdannet og uerfaren. I stedet for å skrive:
- Jeg er en ansvarsbevisst, strukturert og ambisiøs person som nettopp er ferdig utdannet økonom
Skriv heller:
- Siviløkonom med Master i økonomi og administrasjon fra BI
- Masteroppgave: «En lønnsomhets-og verdikjedeanalyse av fiske, produksjon og eksport»
- Internship på XXX AS
- God erfaring med Triplex
Må jeg ha med nøkkelkompetanse på CV ?
Må og må. Du MÅ ingenting, men lister du opp litt gullkompetanse som er midt i blinken av det arbeidsgiver er på let etter, kan det i alle fall ikke skade å ha med.
Det er selvsagt helt opp til deg om dette er noe du velger å ta med, men vi har sett at det lønner seg å ha med dette punktet på en CV.
Ved å inkludere dette nøkkelkvalifikasjoner tidlig på CVen gir du raskt et inntrykk av hvem du er, hva du har å tilby og gir arbeidsgiver lyst til å lese videre nedover.