Åpen søknad: Slik skriver du den

 

Finner du ikke drømmejobben i stillingsannonsene? Send en åpen søknad. Over halvparten av ledige stillinger blir ikke utlyst på arbeidsmarkedet. Kontaktoverflate og nettopp åpne søknader fyller behovet i bedriften og dermed behøver ikke arbeidsgiver å annonsere på Finn NAV og sosiale medier.

Så mange som 7 av 10 ledige stillinger blir besatt før utlysning fordi noen var så smarte at de tok kontakt med selskapet på forhånd og sendte en åpen søknad. En åpen søknad kan derfor skaffe deg jobben du er ute etter, selv om den ikke er utlyst. I tillegg vil en åpen søknad tikke inn i innboksen alene og ikke i følge av hundrevis av andre søknader. Slik blir din jobbsøknad tydeligere hos arbeidsgiver.

En åpen søknad viser også at du er interessert og motivert for jobben, at du selv har håndplukket firmaet du vil jobbe for. Mange arbeidsgivere har det travelt og har kanskje ikke rukket å formelt annonsere en ledig stilling. For å spare tid, penger, ressurser og planlegging begynner de kanskje jakten på ny medarbeider i ¨åpen søknad¨ bunken.

En åpen søknad skiller seg fra en vanlig jobbsøknad ved at den er mer generell. Når du sender jobbsøknad til en utlyst stilling har du sannsynligvis referert til annonseteksten og konkretisert kompetansen din i forhold til den ledige jobben. Denne fordelen har du ikke når du sender en åpen jobbsøknad. Under følger et par punkter du bør tenke igjennom.

 

KLAR FOR ET NYTT JOBBEVENTYR?
Vi skreddersyr CVen og jobbsøknaden for deg!
Skill deg ut blant jobbsøkere med en spennende søknad og CV fra Jobbsøknader.no. Få fram dine beste kvaliteter og land drømmejobben i dag.
BESTILL CV/JOBBSØKNAD

 

Før du skriver åpen søknad…

Lag en oversikt over firmaer du ønsker å jobbe i og gjør grundige undersøkelser for hver enkelt bedrift. Tenk over hvor i bedriften det kan være behov for arbeidskraft. Tenk igjennom hvorfor du vil arbeide akkurat der og finn mest mulig ut om bedriftene. Bruk internett og gjerne prat med noen du kjenner som jobber der.

Du kan også kontakte selve selskapet for å få mer informasjon om for eksempel hvilket verdisyn de har, hvilke ambisjoner de har for de neste fem årene og hvilken kunnskap de verdsetter. Sett deg inn i organisasjonens overordnede mål og spør deg selv om du kan identifisere deg med dette. Se igjennom virksomhetens nettsider og finn ut om de bruker sosiale medier for å få et overblikk over hva de er opptatt av for tiden.

Anskaff selskapets egne dokumenter. Hvis disse ikke ligger på nettsiden deres kan du ringe sentralbordet å få tilsendt publikasjoner som årsrapport, strategisk plan og langtids forutsettinger. Dette gjelder mest for større selskaper, men hvis det er tilgjengelig kan det gi deg et stort fortrinn når du skal formulere en åpen søknad.

Et sted du kan begynne er på www.karrierestart.noHer finner du en oversikt over hvilke bedrifter som ansetter kandidater med din bakgrunn.

 

Finn riktig kontaktperson

Etter at du har laget deg en oversikt over firmaprofiler, ringer du de aktuelle på listen din. Ta kontakt med bedriften før du begynner å skrive en åpen søknad. Still spørsmål. Sørg for at det er behov for kompetanse i ditt fagområde.  Hvis ikke er det jo ikke vits å bruke tid på å sende en åpen søknad, ikke sant?

Spør etter personen som har rekrutteringsansvar, HR avdeling eller en leder i ditt fagfelt. Hør med denne personen om det er behov for ny arbeidskraft i nærmeste fremtid? Hvem bør i så fall CV og jobbsøknaden sendes til? Få navn og kontaktinformasjon.

Å finne riktig kontaktperson er uvurderlig. Bruk nettverket ditt først. Kanskje du kjenner noen som jobber i selskapet du har lyst å jobbe i eller som er i samme bransje? Søk på LinkedIn. Det kan også være smart å finne ut om det finnes egne løsninger for å ta i mot åpne søknader via selskapets nettside. Gjør research på forhånd så du slipper å kaste bort tiden din.

 

Vær målrettet når du skriver åpen søknad

Ok, da har du funnet en bedrift du kunne tenke deg å jobbe for, du har forhørt deg om det er aktuelt å sende en åpen søknad og du har funnet rett person å sende den til. Nå kan du begynne å skrive søknaden.

Tenk igjennom hva du trives med. Hvilken type arbeid ser du for deg, vil du ha en jobb med mye fysisk arbeid, kanskje liker du godt rutine oppgaver eller trives du best å jobbe med mennesker? Ha klart for deg dette før du spissformulerer søknadsteksten. Finn hva du vil her om du ikke helt vet enda.

La oss se…Da vet du hvilken type stilling du vil ha, hvorfor du vil jobbe for nettopp dette selskapet og hvilken kompetanse du kan bidra med. Nå gjelder det å formulere søknadsbrevet slik at mottaker kommer til å føle seg utvalgt og nysgjerrig på hva du kan tilføye. Vær spesifikk angående dine mål og evner. Dette vil bli lagt merke til.

 

Finn en treffende overskrift 

Bruk overskriften til å fange oppmerksomheten fra første øyeblikk. I stedet for å bruke en vanlig overskrift som «Åpen søknad» kan du presentere deg selv: «Markedsføringskonsulent med lang erfaring fra prosjektledelse søker jobbmuligheter hos (navn på selskap)» eller «En kreativ og ansvarlig grafisk designer – student søker nye muligheter».

Dette viser at du er proaktiv og har kartlagt selskapets behov, gitt at du vet de trenger en grafisk designer eller folk med markedsføringskunnskap. Hvis ikke, vil denne måten å presentere seg på være bortkastet.

 

Skreddersy åpen søknad

Det er en klassisk tabbe å masseprodusere et søknadsoppsett som kan sendes til 20 ulike bedrifter fordi en åpen søknad er mer generell enn en såkalt vanlig søknad. Dette blir raskt oppdaget og straffet. Søknaden din vil havne i makuleringsbunken før de som leser den har tatt en ny kaffeslurk.

Gjør dette i stedet. Bruk enda mer tid enn vanlig på å formidle motivasjon til mottaker. Finn ut hva de trenger og bruk det i søknadsteksten. Gjør rede for hvordan du kan bli en verdifull bidragsyter. Når du skal søke på studier kreves det at du legger ved et motivasjonsbrev. Dette er fordi at utdanningsinstitusjonen vil vite at dette er noe du virkelig vil. Det samme gjelder en arbeidsgiver. Vis at du har noe å tilby, at du aktivt har oppsøkt nettopp denne bedriften fordi du har et skattekammer av kompetanse å by på.

En velskrevet og gjennomarbeidet søknad hvor du viser at du har gjort en iherdig innsats, er formelen for å vinne et arbeidsgivers hjerte. Lag gjerne et mappesystem på dataen for hver bedrift hvis du sender mange åpne søknader. Hvis du vil være ekstra på hogget, lever søknaden personlig.

 

Fremhev dine personlige egenskaper

Du må tidlig pirre arbeidsgivers nysgjerrighet i en åpen søknad. Tidligere enn i en vanlig søknad. Vis at du vet noe om virksomheten og fortell hvorfor den er interessant for deg. Få frem hva som er spesielt for deg med dette selskapet og at det absolutt ikke er tilfeldig at du vil jobbe der.

Tenk igjennom hvem du er som person, hvilke egenskaper du har, og fremhev de beste kvalitetene ved deg i søknaden. Er du for eksempel omstillingsdyktig, har pågangsmot og arbeidsvilje? Få det med og gjerne vis til eksempler. Appeller til bedriftens behov.

Tenk på deg selv som et produkt eller en tjeneste som du vil selge til arbeidsgiver. Hva har du å tilby? Kartlegg deg selv og kompetansen din enten det gjelder ferdigheter du har tilegnet deg gjennom tidligere arbeid eller under utdannelsen din. Vis engasjement og motivasjon og gjør det tydelig hvorfor du er en aktuell kandidat.

Søknaden bør ikke være lengre enn en vanlig søknad, men bruk litt bedre tid på å formulere motivasjonen for henvendelsen. Argumenter hvorfor din utdannelse, erfaring og ferdigheter er relevant knyttet opp mot bedriftens behov.

 

Legg ved CV til åpen søknad 

Ikke glem å legge ved en tilpasset CV når du sender åpen søknad. Etter at du har satt deg inn i hva som er bedriftens utfordringer og behov lager du en oversikt over din kunnskap og kompetanse knyttet basert på det du har funnet ut. List opp det som er mest relevant først og tydeliggjør kompetansen din tidlig i dokumentet.

Oppgi når du kan starte

I avslutningen kan du med fordel nevne når du kan begynne. Dersom du har levert en åpen søknad til et bemanningsbyrå er det svært sannsynlig at de har kunder som ønsker seg personell allerede dagen etter. Spesifiser måned, dato og dag for oppstart.

Gjør deg selv lett tilgjengelig med kontaktdetaljer. Oppgi epostadresse, mobiltelefonnummer, postadresse og LinkedIn Profil. Gi beskjed at du kan kontaktes når som helst i løpet av dagen.

 

Åpen søknad: Følg opp!

Selv om du sikkert blir utålmodig og vil ha et svar så raskt som mulig, er det bedre å vente før du tar kontakt. Du må gi bedriften mulighet til å lese jobbsøknaden din.

 Hvis du ikke har hørt noe etter et par uker, kan du med fordel ta en høflig telefon eller sende en mail for å følge opp. Spør om de har fått lest dokumentet og hvordan de vurderer deg som kandidat. Dette har du alt å vinne på.

Er du redd for å fremstå som pågående? Det er en hårfin balanse mellom det å mase og det å være oppriktig engasjert. Å sende gjentatte epost uten svar kan virke masete, men å vise genuin interesse for en stilling og en bedrift er proaktivt og positivt.

Hvis de har lest søknaden din, men forteller deg at de ikke ansetter nå kan du spør om hva som skal til for en eventuell ansettelse senere. Hør også om de kan sende åpen søknad til andre avdelinger i bedriften.

 

Dette kan du gjøre mens du venter:

  • Finn ut om det er kurs du kan ta for å tilegne deg rett kompetanse og gjøre deg mer aktuell som kandidat. Hør med NAV. Dette kan ofte øke mulighetene dine betraktelig.
  • Forsikre deg at alle dine sertifikater er oppdatert, gyldige bevis, relevante dokumenter og at du har gode referansepersoner lett tilgjengelig.
  • Følg med på ledige stillinger. Klikk her og søk blant tusenvis av ledige stillinger

 

Sjekkliste for åpen søknad:

  1. Innhent informasjon: Lag en liste over firmaer du ønsker å jobbe for og i bransjer rettet mot det du har kompetanse i
  2. Bruk nettverket ditt: Informer nettverket ditt at du er på utkikk etter nye utfordringer. Spør venner og familie om de kan sette deg i kontakt med noen som jobber der.
  3. Ring riktig person: Helst en leder og gjerne innen ditt fagfelt. Finn ut hvor du kan sende søknad til slik at den havner på rett plass.
  4. Skriv en spissformulert søknad: Ikke skriv en generell åpen søknad. For å skille seg ut, både her og i vanlige søknadsprosesser, må du være tydelig og konkret i forhold til etterspurt kompetanse i både cv og søknad. Trekk frem dine faglige styrker og personlig egenskaper, og skriv hva du kan bidra med til firmaet.
  5. La den ose av motivasjon: Det er enda viktigere å presisere hvordan selskapet kan dra nytte av din kjernekompetanse enn i en vanlig jobbsøknad. Skriv overbevisende om hvorfor du er aktuell som kandidat og hva du kan bidra med.
  6. Husk CV: CV-en som følger åpen søknad, bør tilpasses den jobben du ser for deg at du kan gjøre for virksomheten. Bruk overskrifter som tydeliggjør hva kompetansen din består i og gi det som er mest relevant størst oppmerksomhet og omfang.
  7. Følg opp: Etter en uke eller to ta kontakt med firmaet på telefon eller mail. Slik viser du din interesse og ditt pågangsmot. Sørg for at du virker interessert, men ikke masete.
  8. Oppdater profilene dine i sosiale medier: Følg de aktuelle bransjene og bedriftene på sosiale medier slik at du ser når det skjer endringer. Hold dine egne profiler oppdatert på LinkedIn, Nav og Finn.no